V dnešnej dobe je čas na nezaplatenie. Oplatí sa vedieť, že jazda na motorke, najmä triedy 125, je spôsob, ako ušetriť čas a peniaze.
Počet motorkárov na slovenských cestách sa neustále zvyšuje. Do značnej miery je to spôsobené zmenenými predpismi. Od roku 2014 stačí na vedenie motocykla s objemom motora do 125 ccm a výkonom do 15 koní vodičský preukaz skupiny B, držaný po dobu troch rokov. Ľudia, ktorí okúsili jazdu na takýchto strojoch, si prestali klásť otázku "načo mi je motorka", ale veľmi často sa rozhodnú získať vodičský preukaz skupiny A a pokračovať vo svojom dobrodružstve s motorkami - len väčšími. Zdôraznime však, že na každodenné jazdenie v meste sa oplatí vybrať si úsporný a ľahký motocykel 125, ktorý má malú spotrebu a ľahko sa s ním parkuje a manévruje.
Koľko spáli motorka?
Nízka hmotnosť a často aj malý objem motora znamenajú, že spotreba paliva väčšiny populárnych modelov motocyklov je nízka. Na otázku, koľko motorka spáli, však nie je možné dať presnú odpoveď. Je to výsledok viacerých faktorov, z ktorých kľúčové sú štýl a podmienky jazdy a objem a konštrukcia motora. Najmenej spaľujú motorky a skútre s motormi s objemom 125 cm3 , a to približne 2,5 l/100 km. Väčšie stroje, dokonca aj s motormi s objemom 1300 cm3 , môžu spotrebovať menej ako 5 l/100 km na ceste a 7-9 l/100 km pri dynamickej jazde v meste a na diaľnici. Motocykle s karburátorovými motormi sú zo svojej konštrukcie náročnejšie na spotrebu paliva a vyžadujú si viac údržby ako tie so vstrekovaním.
Obmedzenie výdavkov alebo kedy je najlepší čas na kúpu motocykla
Môže sa zdať, že najlepší čas na kúpu motocykla je na jeseň a v zime, ale nie vždy to tak je. Je dobré sledovať aktuálne informácie o akciách u predajcov. Keď príde nová generácia určitého modelu, alebo dokonca keď sa predchádzajúci model modernizuje alebo nepredáva, akcie sa niekedy spúšťajú uprostred sezóny. Na druhej strane tí, ktorí plánujú kúpu ojazdeného motocykla, by si mali uvedomiť, že v zime sa tempo dovozu spomaľuje, čo sa prejavuje v menšom výbere.
Čo vám môže dať jazda na motorke - zrejmé... menej zrejmé
Slovensé právne predpisy poskytujú používateľom motocyklov mnohé privilégiá. Jazda na motorke v dopravnej zápche môže byť efektívna, pretože zákon nezakazuje jazdu medzi radmi susedných áut, pokiaľ nejazdíte na čiare deliacej jazdné pruhy. V závislosti od mesta a intenzity premávky to môže ušetriť niekoľko minút alebo aj viac. To však nie je jediný dôvod, prečo si kúpiť motorku.
Používatelia motocyklov môžu využívať autobusové pruhy a sú oslobodení od parkovného. Navyše nájsť legálne miesto na zastavenie motocykla je neporovnateľne jednoduchšie ako zaparkovať auto. V kombinácii s priamym kontaktom s prostredím je tak jazda na motorke v meste - za priaznivého počasia - oveľa príjemnejšia ako pohyb v uzavretej kabíne auta.
Jazda na motorke v lese alebo v teréne? Tu sa veci, žiaľ, komplikujú. Pokiaľ nejde o cestu otvorenú pre premávku, dráhu alebo súkromný pozemok, ktorý nám dal k dispozícii majiteľ, nie je legálne opustiť spevnený povrch.
Motocykel môže byť bezpečný
V 90. rokoch minulého storočia sa na slovenských cestách začali objavovať motorky so silnými motormi dovezené zo Západu, čo v kombinácii s niektorými ľuďmi, ktorí naplno využívali ich schopnosti a často dochádzalo k vážnym nehodám, vytvorilo negatívny obraz o všetkom, čo súvisí s motorkami. Hoci sa situácia výrazne zlepšila, stále nie je núdza o ľudí, ktorí sa pýtajú, či je jazda na motorke bezpečná. Väčšinou to závisí od jazdca na motorke. Ak pri otáčaní plynovou rukoväťou používa zdravý rozum a predvída správanie ostatných účastníkov cestnej premávky, riziko dopravnej nehody sa výrazne znižuje.
Prilba nestačí - oblečenie musí byť kompletné
Slovenské zákony vyžadujú, aby motocyklisti používali prilbu. Každý, kto mal možnosť spadnúť na motorke - a jedna anekdota hovorí, že motorkári sa delia na tých, ktorí si ľahli, a tých, ktorí si ľahnú -, dobre vie, že to rozhodne nestačí. Ak dôjde k prevráteniu motocyklistu, prilba z toho zvyčajne vyviazne bez škrabancov. Čo je však takmer isté, je odrenina na nohaviciach. Veľmi často sa stopy po kontakte s vozovkou objavujú aj na rukách- veď pri páde sa reflexívne pokúsime podoprieť rukami. Niektorí ľudia zanedbávajú otázku obuvi. Ani na ľahkú motorku však nestačia zimné topánky, ktoré siahajú nad členok, alebo vystužená pracovná obuv. Obuv na motorku má úplne inú konštrukciu a je vystužená na kritických miestach - napríklad na úrovni členku, ktorý sa môže zachytiť medzi prevrátenou motorkou a cestou.
Poprední výrobcovia motocyklového oblečenia vrátane spoločnosti Modeka sa snažia splniť očakávania motocyklistov a ponúkajú veľmi rozmanité produkty. Výsledkom je, že aj ľudia, ktorí denne dochádzajú do práce na motorke a nechceli by sa obliekať, ale zároveň sa vzdať bezpečnosti, nájdu pre seba zaujímavé ponuky. Riešením sú pre nich napríklad džínsy s chráničmi a motorkárske topánky, ktoré vyzerajú ako štýlové tenisky. Neustále sa vyvíja aj ponuka oblečenia pre hornú časť tela. Spoločnosť Modeka práve predstavila... bavlnené košele s chráničmi lakťov a ramien a vreckom na chránič chrbta.